14 May 2011

Perbandingan Bumi dan Bintang

Perbandingan Bumi dan Bintang

Bandingkan saiz bumi dengan planet-planet lainnya.
Anda dapat melihat perbezaan saiz  planet yang telah dicipta oleh Allah sebagai bukti kekuasaannya.Lihatlah betapa kecilnya kita di negeri masing2.Kemudian lihat pula saiz negeri kita yang kecil dlm negara Malaysia.Lihat pula saiz Malaysia denganBumi.Anda juga pasti tidak nampak gunung Everest yg sebenarnya amat besar pada pandangan mata kita.Lihat pula saiz bumi dengan 4 planet yang lain...mungkin kita nampak bahawa bumi itu besar.

Sekarang bandingkannya dengan Uranus & Neptun 
Apa yg anda lihat adalah realiti dan kejadian sebenar ciptaan bumi dan planet2 yg lain...lihatlah...sebentar tadi kita merasakan bumi itu bear pada gambar yg pertama.Dan kini lihatlah betapa kecilnya saiz bumi berbanding planet yg lebih besar...dapatkah anda melihat diri anda?? pastinya terlalu kecil.

Sekarang, bandingkan Bumi dengan Matahari 
Ini adalah perbandingan saiz bumi dengan matahari dan ini hanya salah satu bintang dari jutaan bintang,dimanakah posisi anda sendiri ??? Berbanding Matahari, Bumi adalah seperti titik! Fikir !! Di mana anda berada sekarang?? 


Bandingkan pula bintang Alnilam di Buruj Orion
Bintang ini merupakan bintang gergasi biru . Bayangkan betapa saiz bintang Alnilam adalah 44 kali saiz jejari (22 kali diameter) Matahari !! Dimanakah KITA???? fikirlah...



Bandingkan pula Betelgeuse 
Bintang Betelgeuse iaitu bintang super raksasa merah yang juga di Buruj Orion dengan bintang Alnilam itu tadi. Bayangkan betapa gigantiknya saiz Betelgeuse berbanding Matahari kita 

!!Allahu Akbar! Untuk lebih mudah membayangkan kekuasaan Allah, perhatikan fakta-fakta berikut: Apabila diskalakan dengan diameter bumi = 0.01 cm (sama dengan besar 1 butir gandum), maka: 1. Diameter matahari = 1 cm 2. Jarak matahari - bumi = 1 meter 3. Jarak matahari - bintang terdekat (Alpha Century) = 220 mile = 350 km (yang bersamaan dengan jarak Kuala Lumpur ke Johor Bahru) 4. Perlu diingat bahawa letak tata surya (Solar System) kita berada di pinggiran galaksi Bima Sakti (Milky Way), yang terdiri dari ratusan ribu juta bintang --> bayangkan pula berapa ukuraan galaksi Bima Sakti kita? 5. Kita tahu bahawa alam semesta ini terdiri dari ratusan ribu juta galaksi, bayangkan ukuran alam semesta ini dengan menggunakan kemampuan otak manusia - yang katanya luar biasa itu.... 6. Dengan demikian kita sedar bahawa alam semesta ini memiliki massa yg sedemikian besar (besar sekali), tetapi kita sama sekali tidak melihat bahawa ada tiang yang menyangga langit; kita sebagai orang yang berakal pasti berfikir bahawa ADA TIANG TIDAK TAMPAK YANG MENAHAN ALAM SEMESTA SEHINGGA TIDAK JATUH/BERANTAKAN!!! Ingatlah firman Allah dalam Qur'an 13:2: "Allah-lah Yang meninggikan langit tanpa tiang (sebagaimana) yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas 'Arasy, dan menundukkan matahari dan bulan. Masing-masing beredar hingga waktu yang ditentukan. Allah mengatur urusan (makhluk-Nya), menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya), supaya kamu meyakini pertemuan (mu) dengan Tuhanmu." 6. Cuba fahami kebesaran Allah dari ayat2 Qur'an berikut ini: Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. Dan tak ada suatupun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, tetapi kamu sekalian tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyantun lagi Maha Pengampun.

No comments:

Post a Comment